و انا بدور في حجات قديمة اكتشفت بعض الرسومات و القصص اللى كنت رسماهم و انا في أولى ابتدائي و كيجي تو كمان
القصص فظيعة جدا و طبعا الرسم كان مريع و إن كان بيدل فكان بيدل علي ان الانسانة اللى رسمة الحجات دي استحاله لما تكبر يكون ليها اي صلة بالرسم و الفن خالص
حبيت احط كام صورة و قصة كده وطبعا هتدوسوا علي الصورة لو عوزين تقروا القصص الفظيعة دي
حبيت احط كام صورة و قصة كده وطبعا هتدوسوا علي الصورة لو عوزين تقروا القصص الفظيعة دي
ده اصلا لو عرفتم تفكوا شفراتها و طبعا القصص دي للكبار فقط و ممنوعة لاصحاب القلوب الضعيفة و تحت سن ال18
احب ابدء ابدعاتي بجواب
هو ان شاء الله جواب مش حاجة تانية
وده بيظهر من خلال الحركات الي كنت عملاها فيه و الالوان
الظاهر ان تيتا كانت تعبانة
وانا الظاهر كده كنت بحاول اعبرلها عن حبي
بس الظاهر بردو ان التعبيرات خانتني المرة دي
وطبعا في الاخر منستش اشكر تيتا بالصيغة المعهودة "معا الشكر و التحية" و افكرها انها لازم ترد عليا والله اعلم ايه نوع الرد اللى انا كنت منتظراه منها في الحالات اللى ذي دي
الغريب و العجيب أن بما ان ده جواب كتباه لتيتا
ايه جابوا عندي تاني؟!!!! الا ان تيتا تكون بعتتلي جواباتي وحاولت تسقطني من الذاكرة بعد الجواب العجيب ده
دي بقه محاولة مني لرسم 3 بنات كل واحدة منهم بشكل
واحدة ليها كتاف علي شكل قلب وايدها خارجة منهم
واحدة ليها كتاف علي شكل قلب وايدها خارجة منهم
وواحدة تانية ليها ايدين خارجين من وسطها
و التالتة و اللى اسمها مي دي الظاهر انها من غير ايدين خالص
و التالتة و اللى اسمها مي دي الظاهر انها من غير ايدين خالص
دي بقه الظاهر كده انها قصة سندريلا و مرات ابوها وطبعا مرات ابوها وبناتها الوحشين سابوها تغسل وتنضف و دار بينهم حوار لذيذ كله اخطاء املائية و استعارات مكنية و ممكن بردو في وسط الكلام تلاقوا سجع متدقوش
وبردو دوسوا علي الصورة لو تحبوا تطلعوا بدروس مستفادة وخبرات سندريلا الحياتيةهنا بقه ده الجزء التاني من القصة و اللى فيه الساحرة الطيبة هتيجي و تشوف لسندريلا اي حاجة قديمة عندها تلبسهالها عشان تروح بيها الحفلة و اكيد كان في بقية للقصة بس ده اللى قدرت اوصله من وسط الانقاض
كل واحد يضع نهاية بقه ذي ما يحب كانت ليا واحدة صحبتي اسمها ريهام و كنت بعد معاها في الفصل في الحصص الفاضية وارسم بنات حلوين بشعر اصفر و طويل
وكانت لما البنت تطلع حلوة ريهام تقولي انا دي و تكتب عليها اسمها
فأروح اتغاظ و ارسم واحدة تانية و اكتب عليها اسمي فتروح تتغاظ هي و تشطب علي اسمي وتكتب اسمها فأروح اتغاظ منها و اشطب انا كمان علي اسمها
و في الاخر نتخانق من بعض و نتنقل من جنب بعض من الديسك
وكانت لما البنت تطلع حلوة ريهام تقولي انا دي و تكتب عليها اسمها
فأروح اتغاظ و ارسم واحدة تانية و اكتب عليها اسمي فتروح تتغاظ هي و تشطب علي اسمي وتكتب اسمها فأروح اتغاظ منها و اشطب انا كمان علي اسمها
و في الاخر نتخانق من بعض و نتنقل من جنب بعض من الديسك
الظاهر ان في بنتين من البنات اللى فوق دول كانت المنافسة شديدة عليهم
و بنتين تانيين محدش قرب ناحيتهم ولا جه جنبهم بتاتاالقصة دي مقدرتش افهم هي عوزة ايه خالص
عصرت افكاري ومش فاكرة
حاولوا تعصروا افكاركوا انتوا بقه ده كان شعر
ايوة المفروض انه شعر
كنت بحاول اكتب شعر ذي اللى كنا بناخدة في المدرسة زمان في حب مصر بس الظاهر ان التجربة فشلت من كل الزوايا
سواء القافية و لا المعني و لا التهجي حتي
لدرجة اني بقول في اخر شطر "اعمل شىء خار لمصر" و الحقيقة اني لحد الان معرفش ايه الشىء الخار لمصر ده
من يومي وانا معرفش اكتب شعر خالص
رغم اني سعات بحاول بس لحد الان بفشل الظاهر هنا ان دي بنوتة حلوة ركبت البساط السحري و خلت الجني يشيله ويطير بيه
عصرت افكاري ومش فاكرة
حاولوا تعصروا افكاركوا انتوا بقه ده كان شعر
ايوة المفروض انه شعر
كنت بحاول اكتب شعر ذي اللى كنا بناخدة في المدرسة زمان في حب مصر بس الظاهر ان التجربة فشلت من كل الزوايا
سواء القافية و لا المعني و لا التهجي حتي
لدرجة اني بقول في اخر شطر "اعمل شىء خار لمصر" و الحقيقة اني لحد الان معرفش ايه الشىء الخار لمصر ده
من يومي وانا معرفش اكتب شعر خالص
رغم اني سعات بحاول بس لحد الان بفشل الظاهر هنا ان دي بنوتة حلوة ركبت البساط السحري و خلت الجني يشيله ويطير بيه
و الجني طبعا مش طايق نفسه لانها تقيلة عليه و اعدة هي فرحانة بالجو وجماله و مش خسرانة حاجة وهو دراعاته خدلت من الشيل هنا بقه شكلي زهقت فحبيت القصة تخلص علطول فقررت أني اخلي الجني يزهق و يروح يرميها في اول سطوح يقابله فنزلت لقت امير امور فراح الامير متجوزها وخلاص خلصنا القصة على كده
اكيد دي بقية قصة جحا بس مش عارفة المرة دي جحا جزمجي و لا صياد
و في الاخر الكلمة دي بتعني توتا توتا يعني خلصت الحدوتة دي بقه قصة الحمار و الماعز و الجموسة اللى هنلاقيهم عمالين ياكلوا ياكلووياكلوا طول القصة و طبعا هنا هنلاحظ اد ايه ان العلم نورن
و اكيد درس الاملاء كان مهم فعلا
اسيبكم مع القصة هي واضحة و مش محتاجة تفسير بتاتا و هنا القصة خلصت و نتعلم منها العديد من الدروس المستفادة لعل اهمها ان المعزة طلعت بتعرف تعوم و هي اللى هتعلم البطة اذاي تعوم
و اكيد درس الاملاء كان مهم فعلا
اسيبكم مع القصة هي واضحة و مش محتاجة تفسير بتاتا و هنا القصة خلصت و نتعلم منها العديد من الدروس المستفادة لعل اهمها ان المعزة طلعت بتعرف تعوم و هي اللى هتعلم البطة اذاي تعوم
لا حول ولا قوة الا باللهدي بقه قصة جحا الجزمجي
اسيبكوامعاها هي بتحكي نفسها بنفسها بلغة ميسرة وجديدة وعجيبة ومريبة في نفس ذات الوقت
اسيبكوامعاها هي بتحكي نفسها بنفسها بلغة ميسرة وجديدة وعجيبة ومريبة في نفس ذات الوقت
اكيد دي بقية قصة جحا بس مش عارفة المرة دي جحا جزمجي و لا صياد
اعرفوابنفسكوا.
.
.
.
.
لما بشوف رسوماتي زمان وبقرا قصصي بشعر اني استغليت فترة طفولتي استغلال صحيح
بيتهيقلي ان المواهب اللى عند الشخص مش كلها بيكون مولود بيها
مواهب كتير ممكن تتولد جواه لو زرعناها احنا جواه من وهو طفل صغير
ذي الرسم والتأليف و غيرها
يعني بيتهيقلي ان افضل وسيلة نعملها مع اطفالنا عشان يكبروا ويبقوا اشخاص اسوياء هي اننا نحاول ديما نغرز جواهم الثقة في نفسهم عن طريق مساعدتهم في الاشتراك في معظم الانشطة و نحاول ننوع ليهم فيها و نحسسهم انهم يقدروا يعملوا كل حاجة في نفس الوقت
و في النهاية اكيد الطفل هيبدع في نشاط معين وهيلاقي نفسه فيه
لكن هيكون في نفس الوقت جرب حجات تانية كتير نمتله شخصيته صح ونمتله ثقته بنفسه