الجمعة، 29 يوليو 2011

شوفوا بقه انا عملت ايه لرمضان العسول

بوست قديم يعاد نشره بمناسبة رمضان
اذيكم يا ناس يلي كل سنة وانتوا طيبين
انا كنت محضرة ليكم مفاجاة جميلة
قال ايه
امبارح لقيت نفسي عوزة افرح كده برمضان واحس بيه
رحت جبت اختي الصغيرة
ورحت قررت اعمل زينة من بتاعت زمان
عارفين انهي
الزينة اللى بورق الكراريس و الكتب بتاعت ايام زمان دي
كنت نفسي افتكر اوي ايام الزينة التعبانة دي
والزينة الصفيح القديمة اللى كانت بتبقه دواير و تعد تشخلل لما الهوا يضرب فيها وتعد تضوي علي اخر النهار كده
رحت جبت كتاب الانجليزي بتاعها وبكل غل رحنا اعدنا نقطعه شرايح ونعمله حلقات ونلزقها بالنشا ونعمل منه ذي سلسلة كده (زينة اجنبية بقه هقول ايه)
و بورق الكراريس نعمل الزينة بتاعت زمان اللى بتبقه مخرمة من النص خرمين ومشرشبة من تحت كده
وقال ايه رحت مديت خيوط كده ذي احبال الغسيل في كل حتة في الشقة واعدت انا وهي نلزق بقه واحنا وخدانا الحماسة اوي
تقولوش بنشق توشكى يا جدع...ده هم ايه ده
واصلا اساسا انا رحت مشغلة تواشيح نصر الدين طوبار ومشغلة النقشبندي وتوشيحة يا رب ان عظمت ذنوبي كثرة فقلد علمت بأن عفوك اعظم عشان نفرح و نحس برمضان كده
وعليت بردو الصوت عشان الناس تفرح وتزقطط و يعرفوا اني بعمل زينة (متخافيش يا نورهاتي مش بعمل قلق للناس...لأن اصلا شارعنا هادي ومفهوش اصلا ناس)
وبعد بقه ما خلصت الزينة رحت شحنت الكاميرا وصورتلكم الزينة و الفانوس اللى مكناش لسة علقناهم
و قال ايه قلت هنشر الصور وافرحكم بقه
الاقي قال ايه
جهازي فيه فيرس بيخلي اي صورة متفتحش و كل لما احب اضيف صورة للبوست صفحة النت تهنج تماما
حتى التاسك مانجر مش بيرضا يفتح
و الماسنجر لو بعت منه سيند فايل او جيت اغير الصورة ولا افتح الفوتو شير الاقيه يهنج كده ويقل ادبه
يكونش اوتو ران ده يا جماعة....ولاد الحلال يشوفولي صرفة بسرعة

المهم خليت ندي اختي بقه تعلق الزينة مع جارتنا اللى اودامنا وانا بساعدهم من ورا الشباك
ما انتوا عارفين اصلا ان الشعب كله ممكن يكون واقف تحت الشباك عشان يلمحني يعني
مهمة بقه....هقول ايه
بعدين طلعت الفانوس بتاعي من النيش عشان افرح بيه شوية
عارفين انهي فانوس
عارفين الفانوس ابو شمعة الصفيح
اهو هو ده
كنت جيباه من حوالي عشر سنين من راجل كده عجوز اوي عنده محل بيعمل فيه الفوانيس دي من صفيح علب السمنة وأزاز الوان كده غريب و الفانوس كان ب 2 جنية ونص بيني ولا تلاتة
الفانوس انا محافظة عليه لاني اصلا مش بقتنع غير بالفانوس ابو شمعة ده واصلا الفانوس بصفيحه التعبان و إزازه الغريب ده مش هعرف اجيب ذيه تاني (هو الفانوس اه أزازة منه اتخلعت، والوش بتاعه من فوق اتخلع، بس يجي منه بردو)
اصلي بحب الحجات القديمة التعبانة البايظة المتلحمة الخربانة دي
افتكرت بردو لما كنت ببقه في البلد وعوزة فانوس ومش معايا
كنا بنجيب علبة سمنة فاضية
واروح منيماها علي جنباها ومولعة شمعة ولزقاها جوة العلبة وامشي وانا مصدرة بؤ العلبة للناس كده
قال يعني فانوس يعني
وببقه شكل الراجل بتاع الفنارة اللى بينور للسفن ده
و مفيش ثواني العلبة تسخن في ايدي واروح رمياها في دهية عشان بتلسع منها

و بفتكر بردو لما كنا زمان من يجي مثلا 15 سنة أو اكتر
لما انا والعيال اصحابي نقف في مدخل البيت المضلم وكلنا معانا فوانيس بشمع ونولع الشمع و نحط الفوانيس في الارض ونلف حوالينها وقال نقول حلو يا حلو رمضان كريم يا حلو
ده ايه ده ان شاء الله
هو ايه اللى بنلف يعني حواليها
كنا عوزين ايه يعني....معرفش انا
و كل شوية شمعة واحد فينا تتطفي ونخرج شمعتنا عشان نولعهاله او نولع فيه
وريحة الشمع السايح بقه و الحركات
وفاكرة اوي لما بدات الفوانيس امو لمبة تظهر
واول ما ظهرت كانت اشكالها غريب كده ذي البطيخة ومعمولة من بلاستيك ردىء وتعبان راخر ولونه لموني او برتقاني و الوان مايعة وفاتحة كده
وقال جواه لمبة صغيرة تعبانة مولة و ديما تتحرق
حتي الزرار اللى كنا بنشغله منه كان حتة حديدة كده طالعة من الجنب ونجيبها يمين او شمال
هو ايه ده يا خواتشي
اللى يغيظك دلوقتي اني الاقي فانوس عبارة عن راجل ألى، ولا عروسة، ولا ميكي ماوس
و تلاقي الجدع الفانوس من دول بيقولك بابا اوبح
ولا بيقولك مراسيل مراسيل واللسة

هم ايه ده بجد
العالم دي عوزين مننا ايه
ناس عجيبة و اوبح علي الاخر

كفاية عليكوا كده لحسن هعيط انا
انا مليش دعوة انا عوزة ارجع 15 سنة ورا
امشوا بقه
و علي فكرة
انا مش همشي في رمضان انا
انا اعدالكم
لحسن حد أوبح يفتكرني همشي ولا حاجة