الخميس، 23 مايو 2013

مشروب الطاقة...يخلصك من القلب والمرارة والضغط والاحساس


(بوست قديم)
اه وربنا
لا بجد
النهاردة كده لا بيا ولا عليا
نزلة راحة انا كليتي عادى ومليش دعوة بحد خالص انا
كنت بقدم خطة بحثي الاخيرة وعادي يعني
قال ايه
وانا علي كوبري جامعة حلوان 
الاقي العالم ماسكين في ايدهم علبة كده صفيح رفيعة ولونها اسود وعليها كتابة بالاخضر (كانة بالافرنجي يعني)
مخدتش في بالى انا ولا اهتميت
بس لا بقه
في ايه
الناس كلها ماسكة بقه العلبة الصفيح امو اخضر

ايوة هو انا هتوه عنها...دي العلبة الصفيح امو اخضر

عادي وانا مالى
لا بقه الارض مليانة صفايح خضرا
في ايه

وهنا لقيت عقلي الباطنى بيترجم النظرية وقتي
وادركت فى فسوة ان في حد بيفرق الصفايح دي
كل واحد ياخد صفيحة رفيعة
يأربع اللى فيها ويرمي العلبة علي الارض
اقوم انا اشوفها مرمية فأتسائل
حسيت بحاله من الامتعاض

يعني حالة من الضيق والاريفة والزمزءة و الزمئان
يعني من الاخر بقيت ممتعضة كده في نفسي
يعني انا دونا عن كل الناس اللى معييش علبة خضرا؟
طيب يعني انا اضمن منين ان العلبة الصفيح دي مش تطعيم مثلا ضد مرض انتشر جوة الجامعة؟!

ولا مثلا أن حرس الجامعة بيقفش اي حد ماشي من غير العلبة الصفيح أمو أخضر؟!
اعرض نفسي انا ليه للمسائلة القانونية؟!
ترضوها علي نفسكم؟!
هه...مش حقى ده ذي اي بني ادم ماشي بصفيحة؟!
ما علينا
لا لقيت الجدعان اللى بيفرقوا الصفايح

ولا لقيت الصفايح
وحتي لو كنت لقيتهم استحاله كنت اقف اخد صفيحة
لاني بيني وبينكم اتحرج جدا من جو الصفايح و الكلام بتاع الدعايا ده

انا استني لما المنتج ينزل انا واشتريه بفلوسي لو نفسي هفتني عليه
لكن صفايح وناس راحة وناس جاية
ابسلوتلي
(بس مش هنكر وربنا...كنت اموت واخد صفيحة اجربها... ان شا الله اخرمها واعملها تلافون لعبة)

كيكي ميكي...كيكي ميكي
خلصت مهمتي وقدمت خطتي ورشيت رشتي واكلت لؤمتي وقابلت صحبتي
وقلنا نروح بقه
واحنا مروحين

لقيت بردو الناس ماسكين علب صفيح والكل ماشي مبسوط اكتر من الاول
واللى شايل صفيحة واللى شايل صفحتين وتلاتة وايه...ميغة
"لحد هنا واستوب...لا بقه...لازم اعرف في ايه...ومين دول...والصفيحة دي جواها ايه...واللى جواها ده طعمه ايه"
لقيت صحبتي مروة بتقولي تعالى نشوف ايه ده

قلتلها "على فكرة يا مروة...العالم دي من الصبح عماله تأربع في البتاع ده...ولا في اي احساس بالمسؤلية ان في ناس مخدتش...اتصرفي يا مروة ورديلي كرامتي...انا فيها لا اخفيها...بس انا مكسوفة اروح اجيب انا"
"طب استني انتي بس...انا هجيبلك...مينفعش نروح فعلا واحنا مش عارفين ايه ده"
"لا يا مروة عندك حق...انتي صح...مينفعش منخوضش التجربة...طب بصي...انا هروح استناكي بعيد انا احاول الاقي نفسي شوية لحسن حسة اني صدعت كده فجاة وجالى دوار
الصفيحة"
وبالفعل الجرعان بتوع الدعاية وقفين يفتحوا في كانزات ويدوا
شوباب الجامعة علي اساس انه كله يشرب وكله ينبسط
مفيش...لقيت مروة جايبالى العلبة وبتديهالى...مش هنكر...العلبة كانت ساقعة ومشبرة و صراحة جاية في وقتها

بصيت جوة العلبة لقيت اللى جواها اخضر
اه وربنا اخضر فسفوري كده...وبيكوب
متفهموش بقه عليه يورانيوم ولا اشعاع ولا عفن الخبز ولا ريم ...مش قضيتنا
المهم خدت منها العلبة وقلت بقه اروي عطشي وارضى تساؤلاتي الكامنة

قوم ايه... دلقت نص العلبة في بقى من غير ما استطعم في الاول...ما انا عشطانة بقه
وبعد ما شربت بستطعم كده...الاقيها مرة
يعني هي تدي علي سفن اب شوية...بس مرة
مفهمتش انا بردو في الاول في ايه
وشربت تاني بردو عشان افهم القصة وما فيها

لا بقه دي مرة علي فكرة...مفيش تغيير عن اول شفطة
قريت اسمها كده...لقيته حاجة بس مش فكراها
اللى فكراه اوي
انها كان اسمها مشروب الطاقة

مفهمتش بردو يعني اذاي يعني...يعني بتولد طاقة...ولا بتشحن طاقة...ولا بتسرب طاقة
ولا بتعمل كهربا زيادة في المخ ولا ايه
بس الغريب والعجيب واللى خلاني اقلق اني بعد ما مشيت شوية...لقيت علب كتير مرمية بالاخضر اللى فيها
وذي ما تقولوا كده ان الناس بتيجي عند الحتة دي ونفسوياتها تتغير...والكل يرمي الصفايح بلي فيها وتحدث حالة من الطفشان

قلت لما استفسر بردو من الصفيحة...ما اي صفيحة بردو اكيد بتعبر عن نفسها في اللى مكتوب عليها
رحت قريت الكلام اللى مكتوب علي ضهرها لقيت الاتي:
" تحذير: لا تشرب اكثر من علبتين يوميا، ممنوع لمرضي القلب والضغط، ممنوع للحوامل والمرضعات، ممنوع للأشخاص اقل من 18 سنة، لا يضاف الى الكحوليات....إلخ"

حجات كتيرة ممنوع لدرجة اني شعرت انهم كانوا ممكن يختصروا الحوار ده كله ويكتبوا عليها
"ليست للشرب، بل للتخلص من القلب والفشة والكبدة والطحال واي اعضاء جوة جسمك وعملالك تقل وامتعاض يا برنس"
للحظات اتوهمت

وحسيت ان في تفاعلات كيميائية بتحصل جوة بطني...واعضاء بتسيح جوة...وحجات بتنكمش...وايه....هيصة جوة المعاميع
ركبت المترو...لقيت بنت بتقولي
"ايه ده...مشروب الطاقة تاني؟!"
"مشروب الطاقة تاني!....صارحيني يا انسة...متخبيش...ماله مشروب الطاقة...وحياه ابوكي ما تداري...ده انا اختك بردو وكلنا ولاد تسعة"

قالتلي"لا اصل احنا كنا بنشربه الصبح...لقينا واحد وقفنا وقلنا غلط علي البنات ومعرفش ايه رحنا رميناه"
قلتلها "بصي هو عموما غلط علي كل حاجة... بيتهيقلي ده اصلا الغلطة الكبيرة في حياتي...بس انا خلاص شربت نصه ...ربنا يرحمني انا بقه"
حسيت بالحر اول ما شربته...وبدوخة خفيفة...وبحرقان شديد جوة معدتي...ولازلت اشعر بان في حاجة غلط حصلت جوة ومازالت بتحصل.

مش عرفة بقه انا ممكن اعيش لحد امتي...انا حسة اني بسرب طاقة...بجد عندي حالة من الزمزءة الداخلية و ان معدتي وجعاني
بغض النظر عن اي شىء
ارجو الدعاء والترحم عليا في الاحوال الأتية:

1- ذوبان الاعضاء الداخلي
2- الموت اكلينيكيا والتحلل الذاتي
3- الاختفاء في ظروف غامضة وبدون وجود للجثة
ولو كده العزا هيكون في عمر مكرم
واخواني الاعزاء اصحاب المدونات ميسبونيش...لا يعملوا حملات شجب واستنكار وقلبان
وبلاش حد يضحكوا عليه ببستلة طاقة ويتخلي عني
الوداع