الخميس، 23 مايو 2013

جعلوني مجرما وبتاع رز


(بوست قديم يعاد نشره)
انا مكنتش ناوية اكتب لاني مليش نفس ومش عوزة صراحة
مش لانى مخنوقة ولا حاجة بس لانة صراحة انشغلت فى موضوع الرساله واختيارها ومقابلات الدكاترة والكلام ده وكمان انا بريح نفسي من جو النت شوية
بس اللى اجبرنى يا رجاله على كتابة البوست ده حاجة ميتسكتش عليها
كنت فوتها مرة لكن التانية مينفعش افوتها

من بتاع شهر يعني في اول رمضان جاتلي رساله علي الموبايل
تررن...تررن...تررن تن تن.......ده صوت الرساله لما بتيجي متشغلوش بالكم انتوا
رحت فتحت كده وانا سعيدة ومبسوطة...يعني بردو جو الرسايل بقه قليل الزمن ده...الناس بقت تستسهل وتتصل علطول
قال ايه
الاقي الرساله رساله تهديد
من مين يا جدعان
من وزارة البيئة
بتقول ايه
قال بتقولي
"بحرقك لقش الرز بتأذي بلدك"
ومش فاكرة العالم دول هددوني بتشويهي بجركن مية نار سعتها ولا ايه مش فاكرة...بس كل اللى فكراه واللى اثر فيا
ان وزارة البيئة سابت الناس كلها
سابت شريبي السجاير والشيشة
وسابت الفلاحين اللى بيحرقوا الرز
وسابت الزبالين اللى بيحرقوا الزبالة
وسابت حتي بتاع الكباب والكفتة اللى دخان مدخنته مالى الدنيا ومجري ريق البشر
دي حتى سابت خرم الاوزون والاحتباس الحراري اللى فى كفر طهورمس
وجت تمسك فى خناقى انا
انا الغلبانة اللى اعدة في بيتي ومنكبة علي القراءة وتصفح شبكات الانترنت ولا ليا فى رز ولا برسيم
جاية تقولي الرز والعتس ومعرفش ايه
سعتها فطست من الضحك
واعدت اسأل روحي سر انهم يبعتولى انا الرساله دي دونا عن كل الناس
محطتش في بالى وقلت معلهش...غلطة ارسالية من شركة موبينيل اللى بعتتلي الرساله باسم وزراة البيئة
واكيد وزارة البيئة كانت تقصد تبعتها لعمدة كفر دعبس وبعتتهالى انا
وفكرت اعمل رسالة الماجستير بتاعتي عن قضية حرق قش الرز وأثرها علي شركة موبينيل وعلي خدمة الثرى جي"

العجيب بقه واللى اعتبرته استفزاز الحاحي
هو اني من عشر دقايق بالظبط
جاتلي بقه الرساله دي
وبلهجة تهديدة اشد واعنف
"تنتن ترتنتنتن تربتتيت"...لا ده انا كده غيرت الرنة بتاعت الرسايل ..متركزوش اوي
"إصرارك على حرق قش الأرز يدمر البيئة ويؤذى الصحة...مع تحيات وزارة البيئة"
وهنا احب اقف شوية
واخدين بالكم انتوا معايا علي اصرارك دي
شايفين الغتاتة
شايفين الاستفزاز
شايفين الاتامة
يعني الاولى وعديناها
لكن التانية دي اتهام صريح
العالم بتقولي اصرارك
ومش بعيد كانوا شتموني بكلام سفيق لولا انهم خافو الرساله توسع منهم وتبقه رسالتين فى بعض
يعني انا مثلا كنت بحرق رز زمان وهما حذروني برساله رحت انا بقه ركبت نفوخي وطلعت علي غيطان الرز بتاعت الجيران ورميت عليها بنزين وولعت فيها بالفلاحين اللى جواها
مش فهمة بردو
انا لو بحتكم علي شوية قش كنت فتحت ورشة نابوليا اد الدنيا وسيبتني من التعليم والماجستير والارف
ولا كنت عملت مصنع مشروب قش خالى من الكحول
انا شكلى بزرع رز ومش مركزة انا ولا ايه
انا مش عارفني
وعشان فجوة الثقة اللى بقت بيني وبين وزارة البيئة دي
احب اوجه رساله للوزارة اودام العالم دي كلها بانى هتوب
خلاص
الكبريت خلص خلاص
مش هولع تاني
واحب اوجه لقرائى رسالة
"وربنا اللى بلغ عني لا ارشرش علي وشه بوئين مية نار واقطع عليه وصلة النت بتاعته...بس اتاكد مين ورا البلاغ ده وارجع"